Wie doen er mee en wie pertinent niet?
Wie vraag je eigenlijk voor zo'n brainstormsessie?
Dat is inderdaad belangrijk om vooraf eens goed over na te denken. Het liefst vraag je creatief denkende mensen, maar graag wel van buiten het bedrijf, van buiten het intieme kringetje. Je wilt namelijk dat ze out of the box denken en daarvoor heb je mensen van out of the box nodig.
Ondernemers, kunstenaars, loopbaanfanaten, werkschuw langharig tuig. Het maakt niet zo veel uit, als ze maar oprecht zijn in het je willen helpen en ze open staan om hierin een serieuze rol te hebben.
Vraag in ieder geval niet iemand die afhankelijk van je is. Want die zal niet vrij durven te spreken. Als je personeel hebt, dan kan je zel wel een eigen sessie geven, maar onze ervaring is dat het rendement tegenvalt. Ze weten immers dat ze het haasje zijn en nieuwe dingen moeten leren als er wat nieuws uitkomt. Erg gemotiveerd zijn ze dus vaak niet.
Onder ervaring is heel positief met andere ondernemers. Maar dan moeten ze er niet zitten vanwege hun 'deskundigheid'. Je wilt ze er juist hebben zitten vanwege hun creativiteit, niet hun kunde. Het liefst kennen ze elkaar niet en komen ze uit verschillende delen van het land. Ze moeten immers vrij kunnen spreken en vrij kunnen spreken betekend ook dat je los moet komen van de ivoren toren en de uiterlijke schijn.
Je hebt niets aan bla bla verhalen over hoe goed ze zelf zijn. Daar gaat zo'n sessie niet om. Hoe zou je de voorgelegde casus oplossen als je alle vrijheid had? Op die vraag wil je creatieve antwoorden.